Del bave circus a la realitat


Mirem un curtmetratge en diferents moments. Es tracta que cada vegada anem descobrint aspectes nous del què creiem que hi passa d'una manera espontània i lliure.

Arriba el moment d'anar posant tota aquesta espontaneïtat en ordre entre tots i totes, i això és el què diuen.







BRUNA: surt un nen amb un cargol
NOA: el nen volia anar al circ
BIEL: plovia i queia aigua a la casa, oi?
CATERINA: el cargol va menjar una fulla
BRUNA: li va pujar la mà del nen
NICO: se arrossegaven por el suelo

GERARD: i si cauen es trenca la closca
NICO: el nen lo ha puesto en una cuerda
BIEL: i amagaven les banyes
BRUNA: feia una voltareta, com jo a la "colchoneta"
GERARD: i si cau es trencarà la closca
MARTÍ: posem les mans i no cau
NICO: le pone agua y los cargols saltaban, como un circo de cargols
JOAN: i si cauen es trenquen la closca
BRUNA: i el nen s'aguantava amb el cargol
BIEL: perquè feia salts a sobre dels cargols

Hem vist doncs que els cargols d'aquesta història es desplacen per diferents superfícies: per terra, per la mà del nen, pel seu jersei, per una corda, per sobre de pots... Els cargols s'aguanten a tot arreu? Aquí hi ha diversitat d'opinions. Concretarem:

Què passa si els posem a sobre d'una taula?
GERARD: que cau a terra
CATERINA: no, a una taula no cauen

I si els posem a la bata?
NICO: no se caen
MIA: jo tenia un cargol a la bata

I si els posem a la paret?
GERARD: cauen
IRINA: no

I en un vidre?
GERARD: sí que s'aguanten

I en un armari?
NOA: no se cae

Com que tenim cargols i diferents espais, ho provarem.

BIEL: però si cauen què passarà?
NOA: se les rompe la closca
BIEL: però podem posar la mà a sota i cauen a la mà

 Una bona dutxa els despertarà.


P3 B cargols i superfícies

I hem pogut veure el peu del cargol quan s'arrossega

P3 B cargols vídeo desplaçament

Ja hem pogut observar què passa a cada moment.


Parlem del tipus de superfícies on els hem posat. Totes són "finetes", diuen. I s'arrossegaran igual si els posem a damunt d'alguna cosa que rasqui?
Treiem trocets d'esponges suaus, de fregalls, de manoples que tenen un costat de cada. Ens els passem per la cara, els toquem. Coincidim: alguns fan una mica de mal.
Què faran els cargols?
GERARD: li farà pessigolles
JOAN: no, li farà una mica de mal
NOA: y lloran porque se harán daño
NICO: los cargols no lloran

P3 B cargols: material suau i raspós

Preparo unes cadires amb unes cordes (gruixuda i prima) I si els posem damunt d'una corda?

MARTÍ: si és gran no cau
NICO: perquè s'enganxa
MARTÍ:  a la pissarra s'enganxaven. Però si la corda és petita cauran
NOA: y se harán daño
BRUNA: posem una tirita
IRINA: no esposen tirites en els cargols!
ÈLIA: el terra està molt fort

Haurem de buscar una manera de convertir-lo a a tou. Busquen materials per posar a sota les cordes: el Tonet, un cotxet...

P3 B preparem el terreny

Doncs ja només falta posar-los i observar

P3 B s'arrossegaran?

A la següent sessió i abans de fer el tancament, repetirem l'activitat a les taules i molt lliure. Però només obrir la cargolera ens trobem que s'han menjat tot el tomàquet i tot l'enciam. Trobem la prova que ho demostra: una mica de pell!




P3B circ a les taules


Ara sí que ho hem provat de totes maneres. Ja podem treure conclusions:

 s'arrosseguen per qualsevol superfície

s'enganxen amb les baves

quan s'arrosseguen mouen unes ratlles


I la última i més novedosa... 

 les baves poden ser blanques o verdes


I és que així han deixat avui la superfície per on han passat!



Comentaris