ELS DITS PODEN MIRAR? TACTE

 


PER QUÈ SERVEIX EL TACTE?

La Lili ens ha deixat una pista que s'han trobat quan han arribat a la classe. Hi havia una caixa a cada taula, numerada de l'1 al 5, cada una tenia un forat per ficar la mà a dins. Els he explicat que era un Toca-toca, cadascú del grup havia de posar la mà a dins i endevinar què era el que estava dins i després escriure-ho en una fitxa. Han fet hipòtesis i després hem mirat si ho havien endevinat o no. A les caixes hi havia: pedres, molsa, escorça, pinyes i troncs. Hem vist que l'escorça no coneixien el nom, però si que sabien que estava als arbres, hem parlat que servia per protegir-los. la molsa deien herba o palla del pessebre, les altres coses sí que les han endevinat.




-Quan han acabat hem fet una reflexió entre tots per veure si sabien per què servia el tacte?, amb què podien tocar?, per què el fem servir?, què passaria si no poguéssim tocar?
Han dit que servia per tocar, per saber quina forma tenien les coses, si era gran o petit, si era suau o rugós, gruixut o prim, "pringós", dur o tou, si és calent o fred.
Si no poguessin tocar no podrien agafar les coses.

Seguidament els he demanat amb què més podien tocar les coses i ho han experimentat, per passar després entre tots a escriure-ho en una fitxa amb un cos dibuixat.
Han escrit colze, peu, genoll, cul...
També han marcat a la fitxa amb quin sentit ho han experimentat i han dit amb la mà: amb el sentit del tacte.











Hem parlat que hi ha gent que no hi veu i que amb el tacte poden fer moltes coses, m'han comentat que hi ha gent que fan servir gossos per què els acompanyin, que fan servir les orelles per saber si ve algun cotxe.


Hem fet un circuit per passar descalços i sentir les diferències dels materials: pinassa, pinyes, sorra, pedres, fulles seques, aigua freda i gespa artificial. En acabar han explicat què els ha agradat més trepitjar i què menys.

IRINA: m'ha agradat la sorra i les pedres, les punxes no perquè punxen.

EVA: m'ha agradat la sorra i les pedres, les pinyes no perquè patinen.

MARTÍ: m'ha agradat tot menys les pinyes el què està obert fa mal.

MARTINA: m'ha agradat l'aigua i les pedres perquè fan massatge als peus, i menys els palets, les fulles i les pinyes.

ARNAU: m'ha agradat la sorra perquè em feia pessigolles i menys les fulles.

BRUNA P: m'ha agradat l'aigua i les pedres i no m'ha agradat trepitjar les fulles perquè punxen.

ÀLEX: m'ha agradat la sorra, l'aigua i els palets, però no les pinyes i les pedres.

NOA: m'ha agradat la sorra, però les fulles no perquè punxen.

NAIA: m'ha agradat la sorra, les fulles,l'aigua i les punyes, però no les pinyes i les pedres.

MARC M: m'ha agradat l'aigua, la sorra i les fulles,però no les pinyes, els pals i les pedres.

PERE: m'ha agradat l'aigua, la sorra, les pedres i els pals, però no les fulles i les pinyes.

ARAN: m'ha agradat tot menys les fulles perquè quan plou i vaig amb bici puc patinar.

ELIA: m'ha agradat l'aigua i la sorra, però les pinyes no.

BRUNA G: m'ha agradat l'aigua i la sorra, però no les fulles,els pals i les pinyes.

AINA: m'ha agradat les pedres, l'aigua i la sorra, però no els pals i les pinyes.

MARIA: m'ha agradat  l'aigua i la sorra, però no els pals, les pinyes, les fulles i les pedres.

MARC R: m'ha agradat els palets, la sorra, les pedres, les fulles i l'aigua, però no les pinyes 

perquè punxen molt.

                    AQUÍ PODEU VEURE CADA GRUP










HEM ANAT ALS ORDINADORS A BUSCAR INFORMACIÓ

 SOBRE EL TACTE

Podeu veure en els vídeos que estaven molt concentrats.



DIFERENTS TIPUS DE TACTES: 

RUGÓS, SUAU, LLIS, DUR, ESPONJÓS, FRED, CALENT

 A través del sentit del tacte hem notat que els diferents objectes són diferents, hem tocat fusta, ferro i s'han adonat que eren durs i un era més fred que l'altre. Les coses suaus eren els peluixos, les esponges, el cotó fluix, les rugoses, l'escorça, el fregall, les nanes. hi havia coses que les podien doblegar i d'altres que no. Han experimentat, han fet hipòtesis mentre anaven tocant el que tenien a cada taula. 

Al acabar hem fet un plafó amb les diferents textures que teníem.


COM LLEGEIXEN LES PERSONES CEGUES?

Hem parlat de les persones cegues com s'ho feien per anar als llocs, menjar, llegir,...
El Martí ha dit que algunes anaven amb un gos, els he explicat que eren gossos entrenats per ajudar a aquestes persones, també que algunes portaven un pal  per notar si tenien alguna cosa al davant.
Després els he ensenyat un alfabet Braille per explicar com notaven amb el tacte cada so, també hem vist en una capsa de medicament els punts que hi ha per llegir com es diuen.


Després cadascú ha escrit el seu nom enganxant gomets





Per acabar amb el sentit del tacte i saber si han après, hem iniciat la carpeta d'aprenentatge. Han escrit que la pell és l'òrgan del tacte i després han explicat per què serveix el tacte? I ho han fet molt bé.
https://www.youtube.com/watch?v=Hl3r0LG2t3c&t=1s&ab_channel=SmileandLearn-Espa%C3%B1ol

HAN APRÈS QUE EL TACTE SERVEIX PER TOCAR LES COSES I SABER QUINES TEXTURES TENEN: SUAU, RUGÓS, FRED, CALENT, LLIS,...
I L'ÒRGAN QUE UTILITZEM ÉS TOTA LA PELL.

Comentaris