L'OLOR ES VEU? L'OLFACTE

L'OLOR ES VEU?


PER QUÈ SERVEIX L'OLFACTE?

La Lili ens ha portat una altra pista, ens ha deixat unes bosses d'olor i li havíem de dir de què era la olor que notaven, per grups han anat fent hipòtesis  i escrivint el que els semblava, després a la rotllana els he ensenyat què hi havia dins.
En el 1 romaní, el 2 espígol, el 3 farigola i el 4 gingebre.


Els ha costat endevinar-ho uns deien troncs, sorra, menta. flors,... Després cada grup ha explicat als altres què havien posat. I han omplert la fitxa amb les plantes aromàtiques correctes i encerclar quin òrgan havien fet servir.




Hem parlat entre tots de per què serveix el tacte i quin òrgan utilitzem, tots tenen molt clar que és el nas. També que hi ha coses que fan bona olor i d'altres que no, i n'hi ha que no oloren res.
Els he proposat si volien fer un experiment i com no tots han dit que si. Els he explicat que amb les herbes aromàtiques i alcohol podíem fer colònia, que escollissin amb quina planta volien i després els he donat una fitxa on hi havia la recepta i les quantitats de cada cosa que havien de posar.


S'han posat a treure les fulles de les plantes i aixafar-les després amb una ma de morter, han omplert l'ampolla de plàstic fins el 2, i amb alcohol fins el 6. han escrit en una etiqueta de què era la colònia i l'hem deixat fins demà per veure com havia quedat. Han escollit totes de romaní, menys una de farigola.



AMB QUIN ÒRGAN REBEM LA INFORMACIÓ?

Aquí els podeu veure com ho feien.


I per acabar la sessió han omplert la fitxa amb les coses que havien utilitzat.


Mirant un vídeo han vist les parts del nas: https://www.youtube.com/watch?v=KDzhd_keg3o


Quan hem tingut la colònia feta l'han olorada amb el nas i amb la boca, els he demanat si amb la boca havien olorat i la majoria m'han dit que sí.



A la rotllana hem parlat què passaria si no oloréssim?

-Ens moriríem.
-No podríem respirar.
-Podríem respirar per la boca, però pel nas hi ha un filtre.
-No sabríem quina olor tenen les coses.
-No podríem olorar quan fan caldo.
-Si no tinguéssim nas, respiraríem per la boca, però després ens farien mal els pulmons.
-Si no tinguéssim nas per respirar podríem fer servir el gust per saber si està bo o no i per saber si ens agrada o no.
-Però per la boca notem el gust no la olor.

Podeu veure que van fent els seus raonaments.

TOT EL QUE ENS ENVOLTA FA OLOR?

Els he preguntat si totes les coses fan olor? a través de 8 capsetes han olorat i havien d'escriure entre tot el grup que hi havia dins.
Han escrit el següent
S'han adonat que hi havia coses que les tenien molt clares però que d'altres no tant. Una vegada hem vist què havia dit cada grup ho hem escrit correctament en una fitxa.






Dins les capsetes hi havia el següent: 


 UN MATEIX OBJECTE FA SEMPRE LA MATEIXA OLOR?
Els he portat una ceba a la classe  l'he partida per la meitat, l'hem olorada, hem observat què ens passava quan l'oloràvem? Després l'hem deixat a la classe i l'endemà al matí hem mirat què havia passat? 




Ens emportem la colònia i tots diuen que olora molt bé!






Comencem a tenir el mural del SUMMEN ple


I PER ACABAR HEM OMPLERT LA CARPETA D'APRENENTATGE.

HAN POSAT QUE L'ÒRGAN ÉS EL NAS I EL SENTIT ÉS L'OLFACTE.

A LA PREGUNTA QUÈ PASSARIA SI NO POGUESSIM OLORAR LES COSES? 
HAN ESCRIT QUE NO PODRIEN RESPIRAR, QUE NO OLORARIEN LES COSES BONES I LES QUE FAN MALA OLOR, QUE QUAN ES FA MAL BÉ EL MENJAR AL NO PODER OLORAR-LO NO SABRÍEM I ENS HO MENJARÍEM.

Comentaris