COM NOTEM EL GUST DE LES COSES?

         EL  GUST


PISTA DEL GUST
Ens hem trobat una caixa a la classe amb un forat per posar-hi la mà. Havíem d'endevinar què hi havia a dins. Ha estat una mica difícil

                                      
 
Ens l'hem anat passant i al final cadascú ha dit el que li semblava que era.


ÀLEX: CEREALS RODONETS
EVA: BOLETES PETITONETES
AINA: TAPS
ELIA: PEDRES PETITES
PERE: PEDRES PETITES
MARTINA: CIGRONS
MARIA: PEDRES
MARTÍ: PEDRES I LLENTIES
MARC M: CIGRONS PETITS DURS
IRINA: PEDRES
NOA: PEDRES PETITES
BRUNA P: LLAVOSR DE CRISPETES
ARNAU: LLENTIES
MARC R: LLENTIES
ARAN: BOLETES DURES PETITES
BRUNA G: PEDRES PETITES RODONES
NAIA: PEDRES
 
Heu vist que amb el tacte han notat moltes coses: que era una cosa rodoneta, petita, dura. Una vegada ho han dit tots, els he ensenyat que a dins hi havia blat de moro. Els he demanat si sabien què era i perquè servia, i tots han dit per fer crispetes, els he demanat si en volien fer i evidentment tots han dit que si.
 
Els he ensenyat que tenia una màquina per fer-les i hem parlat a veure què feia la màquina quan les hem posat dins, han vist que giraven, que s'escalfava, que començaven a petar i sortien les crispetes ja fetes. Mmmm quina bona olor que feia la classe!
Les he posat en dos plates i en una hi he posat sal i a l'altre una mica de sucre, els he demanat si tenien el mateix gust o no?, han notat que unes eren salades i les altres dolces.
 

 Després de menjar les crispetes, han escrit el procés que hem fet, en una fitxa 
 



PER QUÈ SERVEIX EL GUST?

Han dit que serveix per notar el gust de les coses i que l'òrgan que ho feia era la llengua. Ens hem mirat un vídeo que ens ha explicat que a la llengua tenim unes papil·les gustatives que són les encarregades de notar els diferents gustos. Aquestes es troben a diferents llocs de la llengua.

Hem après que hi ha aquests gustos:



 
No sabíem que hi ha un gust que es diu UMAMI: que vol dir deliciós en japonès. Entre tots hem omplert aquesta fitxa. També aquest sentit està relacionat amb el cervell ja que tots els estímuls que percep li arriben com a informació.

Amb lupes i miralls ens hem mirat la llengua per veure com eren les papil·les gustatives.









  QUINS GUSTOS HI HA?

A partir d'un experiment del Dani Jiménez hem vist les reaccions de la col llombarda amb el menjar. Els que són àcids es tornen de color vermell i els que no, es tornen de color blau o verd. Ho hem experimentat, observat i cada grup ha apuntat els resultats.





ELS CASTELLS HAN ESCOLLIT  SUC DE PINYA I BICARBONAT


ELS DOFINS TAMBÉ SUC DE PINYA I BICARBONAT


ELS PALLASSOS, SABÓ I SUC DE LLIMONA


ELS REIS MAGS SUC DE LLIMONA I BICARBONAT


ELS UNICORNS, VINAGRE I SUC DE LLIMONA


Al acabar hem fet l'última sessió del pla d'equip i s'han avaluat com van treballar amb l'experiment de la col.






Podeu veure que el que els costa més és treballar en veu baixa, però sí que comencen a saber treballar en grup quan fan experiments. L'altre cosa que els costa més és posar-se d'acord dins del grup, ja que tots i totes volen manar.


PODEM CANVIAR EL GUST DE LES COSES?

N'hem parlat tots junts i han anat dient, ho han escrit i després per comprovar-ho ho hem tastat. Els he deixat escollir entre beure un batut de xocolata o un suc de llimona, ho han posat en el seu got i m'han dit si ho trobaven bo o no, després els he dit que hi podien posar sucre o sal i a veure què passava?
S'han adonat que sí que podem canviar el gust de les coses i quines coses els agrada més o menys.


ELS ALIMENTS PODEN CANVIAR SOLS DE GUST? 
Després d'haver fet l'experiment primer m'han dit que no, però al moment han començat a dir que sí que podíem canviar els gustos, ja que la xocolata o el suc de llimona havia canviat al afegir-hi la sal o el sucre.


QUÈ PASSARIA SI NO NOTÉSSIM EL GUST DE LES COSES?
HAN DIT QUE NO SABRÍEM SI LES COSES SÓN BONES O DOLENTES.
QUE SI EREN DOLENTES NO HO SABRÍEM.
QUE TOT TINDRIA EL MATEIX GUST.
QUE TENIM LES PAPIL·LES GUSTATIVES A LA LLENGUA QUE FAN QUE NOTEM ELS GUSTOS: DOLÇ, SALAT, AMARG, ÀCID, UMAMI

Per acabar hem acabat d'omplir la carpeta d'aprenentatge amb el mapa conceptual i la contestació a la pregunta PER QUÈ NOTEM EL GUST DE LES COSES?


LA CARPETA D'APRENENTATGE HAN ESCRIT EL SEGÜENT DEL GUST:







Comentaris